i-Size richtlijn

I-Size: de veiligste manier van vervoer

Wat is i-Size?

i-Size is een nieuwe Europese regelwetgeving voor veiliger vervoer van kinderen in de auto, de i-Size regelgeving is in juli 2013 van kracht gegaan. 

Wat is er veranderd?

Om te voldoen aan de i-Size norm moeten producten het mogelijk maken om kindjes achterwaarts te vervoeren tot ze minimaal 15 maanden oud zijn. 
i-Size producten moeten bevestigd worden met behulp van het ISOFIX-systeem, dit verkleint de kans op verkeerde installatie van het autostoeltje. 
Om te voldoen aan de normering moeten i-Size autostoeltjes goed scoren in een zijdelingse botsproef, in de ECER44-04 test is deze proef niet opgenomen. In alle Maxi-Cosi autostoeltjes is het Side Protection System verwerkt, hiermee wordt je kindje beter beschermd tegen botsingen van opzij. 
De indeling van de autostoeltjes wordt gedaan op basis van gewicht en niet op basis van lichaamsgewicht, i-Size autostoeltjes worden dus goedgekeurd op grond van lengte in centimeters.
i-Size autostoeltjes passen altijd in i-Size auto's en in bijna alle auto's met ISOFIX aansluitingen.   

De nieuwe i-Size regelwetgeving is in juli 2013 van kracht gegaan. Daarnaast blijft de veiligheidstandaard (ECER44-04) ook nog van kracht. 

Er bestaat dus geen verplichting of noodzaak om de huidige goedgekeurde autostoelen te vervangen. Alle bestaande autostoelen van Maxi-Cosi voldoen dus aan de geldende veiligheidseisen en zijn dus ook volkomen veilig.

Met de komst van i-Size hebben ouders een ruimere keuze gekregen uit het aanbod autostoeltjes. 




Waarom nieuwe veiligheidsregels voor autostoelen?


Auto-ongelukken zijn de grootste oorzaak van kindersterfte in Europa
Hoewel de veiligheid voor kinderen de laatste jaren is toegenomen en het dodental onder kinderen is gedaald, zijn auto-ongelukken nog altijd de grootste oorzaak van kindersterfte.
In Europa sterven 10 kinderen per week vanwege een auto-ongeluk en circa 1.150 kinderen raken gewond. Kinderveiligheid in de auto verbeteren blijft dus belangrijk. 

Bron: WHO (2007), EEVC Working Group 18 Report Child Safety (Feb. 2006).

Gebruik en installatie van autostoelen kan nog aanzienlijk verbeterd worden 
Teveel ouders gaan te snel over van een baby-autostoel naar een opvolgstoel
Reden hiervoor is dat ouders de baby-autostoel bijvoorbeeld te zwaar vinden worden of omdat de voetjes van het kindje uit gaan steken. Volgens de ECER44-04 wetgeving mag al worden overgestapt naar een vervolgstoel wanneer een baby 9 kg weegt.
De veiligste manier van vervoer is echter om een kindje zo lang mogelijk achterwaarts te vervoeren. Pas wanneer de bovenkant van het hoofdje over de rand van het autostoeltje komt, dient overgestapt te worden naar de volgende stoel. De lengte van de beentjes speelt daarbij geen enkele rol.  


72% van de ouders installeert een autostoel onjuist 
De meest voorkomende fouten zijn het niet strak genoeg aantrekken van de autogordel of deze gedraaid laten zitten. Ook is een fout snel gemaakt als niet precies duidelijk is hoe de gordel er doorheen moet. Installatie met ISOFIX iverkleint de kans op incorrecte installatie aanzienlijk.

Bronnen: www.protectchildgb.org.uk en onderzoek Task Force Kinderveiligheid

De lichaamsverhoudingen van een kind spelen een grote rol bij veiligheid
Een baby is geen kleine volwassene, de verhoudingen van het lichaam zijn namelijk anders. Baby's hebben relatief gezien een groot hoofd en het nekje van een baby is tot 15 maanden onvoldoende ontwikkeld om het relatief zware hoofd te ondersteunen in geval van hard remmen. Het hoofd en het nekje van een kind zijn het meest kwetsbaar tijdens een aanrijding, daarom is het veiliger om je kindje zo lang mogelijk achterwaarts te vervoeren. Bij achterwaarts vervoer worden de krachten bij een aanrijding namelijk over een groter gebied van het lichaam verspreid, hierdoor komt er minder druk op de nek en het hoofdje.  

 


i-Size, kort samengevat:

  1. Betere bescherming bij frontale en zijwaartse aanrijdingen en betere bescherming van hoofd en nek
  2. Langer achterwaarts vervoer tot minimaal 15 maanden
  3. Door installatie met ISOFIX minder kans op foutieve installatie
  4. i-Size autostoelen passen in alle i-Size auto’s en bijna alle ISOFIX auto's
  5. Indeling autostoelen voortaan op basis van lengte in plaats van gewicht voor een juiste keuze van de autostoel

Hoe zijn wij betrokken geweest bij de nieuwe i-Size normering?
Maxi-Cosi is expert op het gebied van veilig vervoer voor kinderen, daarom zijn we betrokken geweest bij de ontwikkeling van de i-Size normering. 

  • Nieuw protocol ontwikkeld voor het testen van zijwaartse aanrijdingen
  • Steun verleend aan regulerende organisaties (GRSP, CLEPA) 
  • Mede bepaald van nieuwe lengteclassificatie voor de autostoelencategorieën
  • Compatibiliteit tussen auto's en autostoelen met een afsteunpoot verbeterd

Het is onze missie om de veiligheid van kinderen in de auto te vergroten. Met de introductie van de i-Size regulering is hierin een goede stap voorwaarts gemaakt. Als je meer informatie wenst over de nieuwe i-Size richtlijn en de autostoelen die hieraan voldoen, neem dan contact op met onze Klantenservice (tel: 088-1232442) of via het contactformulier op onze website. 


Gerelateerde producten

2wayPearl

Achterwaarts vervoeren tot 4 jaar

Lees meer

Volg ons op Facebook

Gerelateerde artikelen

i-Size interview

Met Europees Commissaris Peter Broertjes

Lees meer
Vliegen met je Maxi-Cosi

De Pebble & Citi zijn klaar voor de start

Lees meer
ISOFIX i-Size compliant car
Eerste i-Size auto

De Volkswagen Passat is de eerste...

Lees meer

Select your language

Kies de versie die voor jou van toepassing is

Verstuur naar een vriend(in)

Met dit formulier verstuur je eenvoudig de link naar dit product door naar je partner, vriend of vriendin

Je e-mailadres *
Heb je je e-mailadres ingevuld?
E-mail *
Heb je je e-mailadres ingevuld?
Bericht *
Heb je een bericht ingevuld?
Captcha *
Captcha Description
Captcha Captcha Validation