Crashtesten

Hoe worden autostoeltjes getest?

Bij crashtests (ook wel: botsproeven) wordt getest hoe een autostoeltje functioneert in het geval van een aanrijding.

Crashtest

Deze test wordt uitgevoerd met een versnellingssimulator waarop een standaard autobank aan de carrosserie van een auto is bevestigd. In het autostoeltje wordt een testpop (dummy) met de juiste afmetingen en gewicht geplaatst. Het stoeltje wordt vervolgens op de autobank vastgezet met een autogordel of door middel van de ISOFIX-bevestigingspunten.

De simulator bootst een frontale botsing tegen een andere auto na met een snelheid van 70 km/uur, bij i-Size testen wordt naast de frontale botsing ook een zijdelingse botsing nagebootst. High-speed camera's en de sensoren in de crashtest pop stellen ons in staat om te controleren hoe goed het autostoeltje het kind beschermt.

Bovendien wordt gemeten:

  • Hoe ver het hoofd naar voren beweegt;
  • De versnelling van borstkas, hoofd en bekken;
  • De belasting van de nek;
  • De belasting van de buik

 

Maxi-Cosi Safety Research Center

Als een van de weinige autostoelenfabrikanten, beschikken wij over onze eigen state-of-the-art crashtest faciliteiten voor autostoelen (Frankrijk en de USA). Hierdoor zijn we in staat om verder te gaan dan de minimale crashtest vereisten. Vanaf het begin van de ontwikkeling tot aan de productie, wordt 1 op de 5.000 autostoelen onderworpen aan strenge veiligheidsbeoordelingsprocedures.

 

Onafhankelijke tests

Naast onze eigen tests worden autostoelen ook door onafhankelijke testcentra getest en beoordeeld. Adac Technology Centre (Duitsland) is de centrale testfaciliteit van de Europese automobielclubs en een van de weinige testcentra die is geaccrediteerd door Euro NCAP. In opdracht van de Europese Consumentenorganisaties zijn ADAC en de Duitse consumentenorganisatie Stiftung Warentest in 2002 gestart met de jaarlijkse testen van autostoelen.

Bij de ADAC-botsproefscore wordt gekeken naar dynamische veiligheid en gebruiksgemak. De dynamische beoordeling bestaat uit een frontale en zijdelingse botsproef. Daarbij meten geavanceerde sensoren met behulp van een dummy wat de impact van een botsing is op het lichaam.

De gebruiksgemaktest bestaat uit 5 stappen; van het installeren van het product in de auto tot en met het vastmaken van de gordels van het stoeltje. De combinatie van deze tests levert een score op die varieert van 0,5 (hoogste) tot 5,5 (laagste). Deze score wordt dan afgetrokken van 6 om de score in sterren weer te geven, van 5 sterren (beste) tot 0 sterren (minst goede).

 

Publicatie van testresultaten

Het European Test Consortium (ETC, vroeger bekend als ICRT of International Consumer Research & Testing) is een groep van ruim 35 consumentenorganisaties en automobielclubs overal ter wereld en verschaft onafhankelijke beoordelingen van consumentenproducten, waaronder kinderautostoeltjes. De ETC organiseert de testen en verspreidt de testresultaten onder de consumentenorganisaties en automobielclubs.

De testresultaten voor Nederland worden gepubliceerd door de Consumentenbond en ANWB.